wtorek, 3 lipca 2012

Tarta z gruszką, serem i orzechami włoskimi

Często słyszę "hmm takiego połączenia bym się nie spodziewał", a potem wszyscy się zajadają i zachwalają to ekstrawaganckie połączenie. Słodka, dojrzała gruszka w połączeniu z serem bleu, camembertem i kozim ( to moje ulubione zestawienie) tworzą wyjątkowo zgrany quartet. Tartę gruszkowo-serową po raz pierwszy spotkałam wśród przekąsek u mojej przyjaciółki, potem postanowiłam ją odtworzyć i do dziś mam na nią często ochotę.



Składniki na tartę w formie o średnicy 25 cm:

4 jaja
kostka masła (200 g)
260 g mąki (1,5 szklanki)
3 dojrzałe gruszki
100 g orzechów włoskich
2 kostki sera bleu lazur
100 g camemberta naturalnego
ser kozi do smaku
(opcjonalnie 180 g śmietany 12% ubitej z 2 jajami)


Sposób przygotowania:


Ciasto: do dużej miski wbijamy jedno całe jajko i 3 żółtka, dodajemy masło pokrojone w kostkę, ugniatamy jajka z masłem tak aby się wymieszały i połączyły. Następnie dodajemy szczyptę soli (pół łyżeczki), szczyptę gałki muszkatołowej i około 130 g (1 szklanka) mąki, ciasto ugniatamy zdecydowanym ruchem, jeśli wciąż jest lepkie dosypujemy stopniowo kolejne 130 g mąki i dalej ugniatamy, aż ciasto nie będzie się kleiło do rąk. Ważne jest żeby nie przesadzić z mąką, zbyt duża ilość mąki sprawi, że ciasto będzie bardzo twarde po upieczeniu.


Niespodzianka: Kulka ciasta, które przygotowałaś/eś starczy Ci na dwa spody do tarty, dlatego możesz przedzielić ciasto na pół i jedną z połówek włożyć do foliowego woreczka i zamrozić - gdy znów będziesz mieć ochotę na tartę, rozmrozisz ciasto, przygotujesz ulubione nadzienie i tarta gotowa.


Tymczasem drugą połowę ciasta również włóż do woreczka foliowego i do zamrażarki, ale tylko na 0,5 h. Przygotuj formę do tarty (szklaną lub metalową), wysmaruj ją masłem i obsyp bułką tartą. Ciasto po wyjęciu z zamrażarki rozwałkuj, tak aby uzyskało kształt okręgu, wyłóż nim formę, ciasto dopasuj dokładnie do formy, a boki, które będą wystawały obetnij lub oberwij. Podziurkuj ciasto widelcem w kilku miejscach i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na około 20 min. Wyjmij ciasto z piekarnika i zostaw aż ostygnie.

Z gruszek wytnij gniazda nasienne i pokrój je w cieniutkie plasterki. Ser lazur pokrój w kostkę, camembert i ser kozi w plasterki.

Na przestygniętym spodzie poukładaj gęsto gruszki, posyp je orzechami włoskimi, na gruszkach i orzechach rozsyp równomiernie ser lazur na nim poukładaj camembert i ser kozi.

Całość możesz zalać śmietaną roztrzepaną z 2 jajami, ja ostatnio spróbowałam bez tego, ponieważ smak jajecznej zalewy mi nie odpowiada i było ok, roztopione sery dobrze utrzymały wszystkie składniki tarty na miejscu.

Tartę włóż do rozgrzanego na 180 stopni piekarnika na około 20 min, aż sery się roztopią.

Idealna w połączeniu z czerwonym winem.
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie Try My Delish Dish i zapraszam ponownie :-)